Follow Qiela :)

Air Kefir ( WKG - Water Kefir Grains )







Lately, aku sedih gila, akak kat ofis yang selalu aku bergurau senda ni masuk hospital, kurus gilaaaaaaa cengkung & raut wajah memang hambar sangat. Tapi stay POSITIVE, akak ofis disahkan Kanser Ovari Stage 3, 

sebenarnya rentetan peristiwa akak ni, semua aku tahu.... yelah, dari dia mengadu perut dia makin besar, ( bloating ), pergi goverment hosp, doctor cakap nothing to worries maybe pregnant, like seriously... akak ni single kot!! than decide nak pegi KMC & doctor sahkan ada ketumbuhan & kena operate, thannnnn refer goverment, doktor sahkan ada sel kanser which is dah stage 3. 

sedih betul. 

i beru pergi melawat dia, baru lepas chemo..sempat lagi melawak, 

'duk tarik rambut ni, takut gugur...pastu botak, heeehee'

aku ni nak senyum pun serba salah.

tapi walauuuuuuuapa pun!! aku harap akak tu diberi kesihatan dan semogaaa NI SEMUA MIMPI,

huwaaaaaa...

Okey, panjang cerita pasal akak tu, apa kaitan dengan air kefir kan, lepas je aku melawat akak tu kat hospital, aku macam tersedar lah, betapa pentingnya healthy lifestyle... jaga pemakanan, & elakkan makan fastfoods. 

Sebelum ni pun aku dah start meng'kefir tapi tu semua untuk Inas, which is good pribiotiks untuk Inas, nak balancekan balik guts dia yg dah lama tercemar dengan benda-benda manis, tak sepatutnya masuk dalam usus dia & repair balik the damge cause of FM. Sekarang inas FULLY FRESHMILK. 

Takkisahlah RM8.00 sebotol, apa lah sangat kalau nak dibandingkan dengan kesihatan anak aku tu. 

Sebelum ni aku ada try brand Bio-Life, tapi ikut mana pun... homemade lagi terbaik, tak proses & tak repacking & tak lerrr pricey sangat hoi. kalau buat sendiri modal aku cuma ROS je 
( Raw Organic Sugar & Mineral Water ) 

Pernahkah anda mendengar kefir? Atau bijirin kefir? Kefir bijirin terdiri daripada struktur yang kompleks daripada bakteria dan yis dengan protein, lipid dan gula. 

Di dalam kefir bijirin adalah bakteria yang tidak terkira banyaknya yang baik untuk badan. Ini bermakna bahawa dalam kefir terdapat trilion dan trilion daripada bakteria yang baik. Sebaik sahaja digunakan dan berada di dalam tubuh, bakteria probiotik yang baik ini akan benar-benar membersihkan anda. Ia membersih bahagian badan seperti perut yang paling penting dan kritikal. Perut adalah di mana penyakit daripada bakteria, virus dan organisma-organisma lain sakit menguatkuasakan sering menyebarkan. Dengan berkesan membersihkan dan memulihkan sistem penghadaman dan perut anda kepada keadaan yang sihat dan cergas, anda akan dengan cepat melihat seluruh tubuh anda berasa lebih baik.


antara kebaikan yang i sendiri dengar dari org yang menggunanya adalah kanser, kencing manis, 
sembelit, also leh hilang kan uban...
then boleh hilangkan migrain.. bagus utk org yg tensen d tempat keje... 
leh kurangkan kolestrol dalam darah..
baik utk mata dan kulit 
dan last but not least boley mengawal kitaran suhu badan


tapi seriosly, kebaikan TERLALU BANYAK!!

mana tak banyak, tengok la apa ada dalam air kefir ni, 

.

.

.


LACTOBACILLI :
Lactobacillus acidophilus
Lb. brevis [Possibly now Lb. kefiri]
Lb. casei subsp. casei
Lb. casei subsp. rhamnosus
Lb. paracasei subsp. paracasei
Lb. fermentum
Lb. cellobiosus
Lb. delbrueckii subsp. bulgaricus
Lb. delbrueckii subsp. lactis
Lb. fructivorans
Lb. helveticus subsp. lactis
Lb. hilgardii
Lb. helveticus
Lb. kefiri
Lb. kefiranofaciens subsp. kefirgranum
Lb. kefiranofaciens subsp. kefiranofaciens
Lb. parakefiri
Lb. plantarum

STREPTOCOCCI / LACTOCOCCI :
Streptococcus thermophilus
St. paracitrovorus 
Lactococcus lactis subsp. lactis
Lc. lactis subsp. lactis biovar. diacetylactis
Lc. lactis subsp. cremoris
Enterococcus durans
Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
Leuc. mesenteroides subsp. mesenteroides
Leuc. dextranicum 

YEASTS (ragi) :
Dekkera anomala t/ Brettanomyces anomalus a
Kluyveromyces marxianus t/ Candida kefyr a#
Pichia fermentans t/ C. firmetaria a 
Yarrowia lipolytica t/ C. lipolytica a
Debaryomyces hansenii t/ C. famata a#
Deb. [Schwanniomyces] occidentalis
Issatchenkia orientalis t/ C. krusei a
Galactomyces geotrichum t/ Geotrichum candidum a
C. friedrichii
C. rancens
C. tenuis
C. humilis
C. inconspicua
C. maris
Cryptococcus humicolus
Kluyveromyces lactis var. lactis #
Kluyv. bulgaricus
Kluyv. lodderae
Saccharomyces cerevisiae #
Sacc. subsp. torulopsis holmii
Sacc. pastorianus
Sacc. humaticus
Sacc. unisporus
Sacc. exiguus
Sacc. turicensis sp. nov
Torulaspora delbrueckii t
* Zygosaccharomyces rouxii

ACETOBACTER :
Acetobacter aceti
Acetobacter rasens

banyakkan, 

Okey la, sebenarnya korang boleh google je. sedangkan Negara luar cukup puja grains ni, inikan kita, orang melayu...lebih-lebih islam, sebab grains ni wujud sejak zaman Nabi Ibrahim lagi. Air kefir ni dugunakan untuk ubat segala macam penyakit pada zaman tu, MasyaAllah.

kalau salah betulkan aku, kalau betul... jom lah bersama-sama bela kefir grains ni.

tak susah, yang kena ada, 

Kefir Grains ( bahan utama )
air mineral / air filter
gula yang tak diproses, 
cth : gula merah, gula organik, air kelapa pun boleh ok!!
botol plastik/kaca
sudu plastik, tapis plastik.

semua plastik, sebab apa.. sebab grains ni anti sangat dengan metal/besi, boleh mati, so elakkan ya!

&&&&& yes!

PROUD TO ANNOUNCE,

saya penternak kefir grains yang berjaya area KUANTAN. 

boleh drop email kalau berminat. 
syakilla.purple@gmail.com

FREE OF CHARGE!

siapa tak kenal kefir grains, ni nak tunjuk. 





Siapa nak tau macam mana nak bela benda ni, senang je..
rajin atau tidak je!


p/s : kalau jumpa aku, aku ajar betul-betul. ekceli benda alah ni boleh membiak sampai pebuh satu petiais kalau aku simpan je sorang-sorang. kadang-kadang aku buat cuci muka, kadang2 siram pokok, memang terbaikkkkkk la kan, kadang-kadang aku buang je kalah dah lama sangat. 


OKEY LA, AKHIR KATA.
SUPPORT HEALTHY LIFESTYLE!!







No comments: