Follow Qiela :)

Mengenai Tungku

Bagi moms-to-be yang sedia tahu....lepas bersalin, kita akan dapat besfriend...iaitu TUNGKU! setiap hari mesti guna... Amalan orang tua-tua sejak daripada dulu lagi. Zaman semakin moden dan semakin maju, ada sahaja cara untuk memodenkan sesuatu adat yang sedia ada dan tidak terkecuali penggunaan TUNGKU.

Dulu, zaman tok nek kita.....bertungku ni wajib....mungkin sebab orang dulu garang-garang kot which is...dijadikan perkara mesti buat selepas bersalin. Setahu aku, tungku dulu-dulu macam ni....


Daripada batu sungai yang betul-betul keras dan padu.... cara guna adalah dipanaskan terlebih dahulu guna bara api sehingga terasa bahang panasnyaa....


Zaman mak aku dulu masa pantangkan adik aku.... hahaha..panaskan pakai dapur gas je... tapi still batu...sampai meletup terbelah dua lah jadinya.... 

Semakin bertambah arus kemodenan, tungku batu padu yang dulunye diolah menjadi tungku besi padu.. 


Tadaaaa, inilah dia!! siap dah berbentuk lagi kau..tapi berat yaaa hampun....mak mertua aku ada satu benda alah ni....aku angkat, rasa macam nak terburai isi perut....punya la berat! mintak hampun...aku rasa kalau letak atas perut, tenggelam sampai jumpa kulit belakang terus! 

Besi padu kot, what do u expect? 


Tapi apa yang moden sekarang adalah tungku segera yang boleh dicaj macam henfon je! 


Mesti korang pernah tengok...... aku ada jugak survey harga tapi memang aku TAKKAN beli...why? kenapa?

cara dia, kena caj sampai panas secukup rasa, baru guna macam tungku biasa.... ada air kat dalam tu.... 

So, kenapa aku taknak guna dan tak teringin pun nak mecuba... 
This is why! 





Taken from here LINK
T_____T
Sedihkan, ni adalah tara-tara budak yang dah besar....tak lah besar mana....kulit dah kental...tak la kental mana... .  Budak, apa lah sangat kudratnya.....Tapi cuba bayangkan kalau ko tengah sedap bertungku atas perut....Baby tengah sedap sleep kat sebelah..tiba-tiba meletup....perut ko dah satu hal....yang baby berkulit halus dan nipis tu macam mana pulak?

Tak boleh bayangkan, meggelupur aku rasa!  sedihnya :(


4 comments:

S.U.R.I.A. said...

MAK PUN ada tungku besi..berat tauu...
nk cari yg batu sungai..nk rasa gak 2-2..hehhehe...

Anonymous said...

My family always say that I am wasting my time here at net,
however I know I am getting know-how all the time by reading thes good
articles or reviews.

Feel free to visit my webpage ... buy a car
Feel free to surf my web site ... buying a car with bad credit,buy a car with bad credit,how to buy a car with bad credit,buying a car,buy a car,how to buy a car

Anonymous said...

Thank you a bunch for sharing this with all of us you really understand what you're speaking about! Bookmarked. Please also discuss with my web site =). We will have a link alternate contract between us

Here is my web blog how to buy A car
Feel free to visit my blog - buying a car with bad credit,buy a car with bad credit,how to buy a car with bad credit,buying a car,buy a car,how to buy a car

SarahSyafiq said...

tak tau mcm tu sekali akibatnya.ngeri.guna cara lama aje la.