Follow Qiela :)

Tragedi Makeup Nikah

Okey, aku dijadualkan nikah pada 31 Ogos2012 ( Jumaat ) selepas Jumaat dan sebelum Asar.......Jurunikah pun, banyak kali ingatkan, keep calling, warn both of us...Jangan lambat sebab majlis nikah di masjid. Awal sangat akan menganggu orang sembahyang Jumaat, lewat sangat akan menggangu orang nak solat Asar. Jadi nya, ambik tengah-tengah. Kenalah On time! Mulanya nak pagi, tapi mengenangkan hari tersebut jatuh pada Sambutan Merdeka, aku tak sanggup nak dengar Pihak Pengantin laki lambat, sebab jalan jem. Ada perarakan, persembahan bagai...... So, ambik jelah petang. 

Kelam kabut jugak lah dibuatnya.

So, celik mata pagi-pagi......1st thing to do...aku spray fresh flowers aku. Last touchup untuk hantaran, dan setel catering nikah. Aku terima kasih sangat dapat Abah yang sangat rajin gila! Aku nak belanja abah makan besar dapat gaji nanti. Seriously. :)

Tepat pukul 10.30 pagi, aku dah stanby mandi....packing untuk pergi hotel......aku ambik hotel untuk makeup okey! Malas nak guna rumah, sebab aku amatlah malas gila nak kemas bilik. !@#$%^&*.........Pukul 11 aku mintak mak aku hantar aku pergi hotel sebab aku check in pukul 11...request awal... So, within 11pagi sampai pukul 1.00 tu, aku duk melepak dekat hotel. Masa ni lah aku roger kak manjer ( MUA Sanding ) yang aku duduk hotel sama dengan dia.... bagitahu nombor bilik, floor berapa etc etc,,,

Pukul 1.00petang, patutnya aku dah ada dekat safety zone. tahap palinggggg selamat. tapi tak pun. Aku call butik aku, tanya kenapa lambat sangat. Aku kan nikah pukul 2.30 ( lepas jumaat ). Dia kata sempattttttt....

Pukul 1.30, tak jugak sampai, aku call lagi....dia kata sempattttt, tengah OTW, jadah otw dekat mana pun aku tak tahu.  PhotoG aku ada dengan aku sekali dah masa ni. macam cilakabanat dah muka aku masa ni. memang tensioon gilaaaaaaaaaa....

Pukul 1.45, tak ada jugak. which is,.......aku ada masa lebih kurang sejam je lagi!!!!!! Aku memang masa ni dah tak senang duduk. Kalau aku bela saka, dah lama aku santau mak andam tu. 

Pukul 1.50, aku dah tak tahan. aku nangissssss la terus call bakal suami. ( masa tu tak nikah lagi kan ) hehehee. Aku cakap la, apa salah aku orang buat macam ni. memang lah drama pendek hokey!! Aku sempat jugak la, cakap kat bakal suami...jangan call mengamuk-ngamuk + maki hamun, nanti dia mekap aku buruk cam perempuan sihir even worst macam nenek kebayan. 

Bakal suami pun, tekejut beruk lah. Dah nak dekat pukul 2pm.....tak sampai-sampai lagi.....nikah pukul 2.30 okey!2.30 yeeeee!! Then dia kata dia akan call butik dan suruh aku calm down. Tawakal dan istghfar banyak-banyak. Aku pun baring dengan mata sembab tu. Siot punya butik. 

Then dalam 10mins, bakal suami pun call aku. Dia suruh aku pergi butik tu. Mak Andam tunggu dekat butik. Aku pun macam blur-blur...aku teringat....aku tak ada transport! Dah la dengan baju lagi, dengan kasut lagi, dengan handbag lagi...dan yang paling penting, aku bayar untuk dia datang rumah akuuuuu okey!! Amarah ni!

Tapi aku pasrah memandangkan dah pukul 2, aku cepat-cepat pack barang dengan kadar paling pantas, dan dengan tebal muka aku mintak Photo-G aku hantarkan aku dekat butik tau!!!!! malu tak? malu tak? tapi aku relaaaaaa....aku terpaksa. dah pukul 2 kot! Nak marah pun, aku memang dah tak boleh dah, sebab dah lambat kottttt?! 

Sampai je butik, aku suruh je photoG aku balik, aku menyampah tengok butik buruk camtu. Butik dia dekat Komples Teruntum cantik ye tuan/puan, tapi butik yang dia tunggu aku tu....adalah butik yang paling cam neraka! Buruknya macam stor! tapi memang stor lah kot! sebab kat situ lah dia park segala mak nenek pelamin/kerusi/bunga semua. dengan habuk, dengan panas, dengan gelap. Dengan mata bengkak akibat daripada drama murahan. aku hambat depa suh balik. 

Photo-G aku pun balik, dengar kata aku, aku suruh dia pergi sembahyang Jumaat dan stanby terus dekat masjid. Doakan supaya takdak pembunuhan berlaku. Tunggu je aku datang. So, tak ada lah gambar moments aku makeup. 

Tapi, aku still senyummmmm, mak andam gurau-gurau pun, aku still gelak. dalam hati, aku jahanamkan butik ko ni baru tau. Aku curah minyak petrol, aku buang puntung rokok. macam dalam filem tu. tapi aku memang la takkan buat, aku mana isap rokok. hahaahahahaaa!! 

So, BFF aku pun sampai dekat bawah untuk pickup aku pergi masjid, .Kelam kabut gilaaaaaa aku masa nikah tu. Dan yang paling sedih, aku tertinggal HB akuuuuuuuuuuuu :(( buat penat-penat, tapi aku tertinggal dekat hotellllllll :(( frust sampai sekarang!! serious, aku frust gilaaaa!!!

Aku perasan masa jalan terkedek-kedek nak pergi masjid, aku rasa kosong gila tangan aku. By that time lah aku perasan....WTFFFF !! Aku tertinggal kat hotel! Mujur la ada jugak bunga tangan buruk yang mak andam bagi! :( terpaksa rela la guna......


Siapa nak? Aku nak letgo. memang tak pernah pakai lansung! 



Dah la mintak rantai jenis lain, bagi jenis lain. &&&&&&& aku dan suami tak ada alas nikah punnn!!! Syaitonnirajim betulllllllllllah!!!

Anyway, kalau nak tengok jugak makeup haru aku, dengan mata sembab, dan hati tengah marah dengan rantai bagi yang lain, alas nikah tak ada....Grrr, Grrrrrrrr, gRRRRR....
inilah dia....

.


.


.


.


.


.


Nasib lah dah selamat pun aku berlaki, kalau tak..... memang aku pinjam nuklear Amerika tu, aku attack tepat dekat Kompleks Teruntum tu. 
jahanam terus.

nasihat aku lah kan, bila mak andam kata.....nanti masa nikah, saya bagi alas nikah, saya bagi accesories semua, semua masa nikah.

kalau dia cakap macam tuuuuu, ko ape lagi. ko carutkan sedas dua, pastu cakap,

"...........masa aku nikah tu, aku dah jadi raja sehari. dah tak payah fikir pasal alas nikah, pasal rantai ko, rantai aku.....whatsoever lagi.....bagi jelah sekarang, bukan aku nak jahanamkan pun! ...." 

marah ni, marah niiii.....
kalau lah masa tu aku boleh undur balikkkkkkk, kalau lah.......kalaulahhhhhhh...
ergh! 

kbye. 

to be continued,  Perincian Baju Sanding Dan Baju Nikah 

33 comments:

Nas said...

Salam kenal... Saya dah lama follow blog ni.. semenjak saya tunang...Banyak jugak info dapat dalam blog nih.. Anyway, sangat sweet make up awak..Simple n seri pengantin naik.. Selamat Pengantin Baru... Semoga Bahagia hingga ke syurga... ^_^v

Qiela said...

terima kasih, salam kenal dari saya! :)

ZIEMA said...

Eh eh Qiela. Kalau Ziema lah masa tu tak tahu nak cakap apa nak buat apa. Hampeh betul mak andam jadah tu kan? Ni dah boleh kategori menipu ni patutlah butik macam tu je. Eh.

Anyway baju nikah tu santekkkkk laaaaaa :)

anariffin said...

ya allah..tragis nyer tragedi tu,,,
but u so tuff dear..coz ana rase kalau ana..mampus tak bergerak..kaku kat situ jer...
nangis sampai mate jd bola golf..tak paham la kenape org lain tak leh nak consider sikit je untuk mase bahgie yg kiter tggu sesaaat tu..kene berhati2 pasni..sabar ye dear..

Nn said...

wah...sgt tragis kisah awk ni.

Anis_Apis said...

Qiela...u still nmpk cantik :) congrats dear :)

akilla ibrahim said...

as-salam Qiela..betul2 tragedi ni...boleh lak mak andam tu buat2 macam tak bersalah lak'n?kedai pengantin mana satu ye kt kompleks teruntum tu?akak ms kahwin pun ambik pakej kat sana gak..yg lain ok,bab gambar je ko..cd gambar akak sampai skrg blm dpt..huhu..
Selamat Pengantin Baru, Semoga sentiasa di bawah lindungan-Nya..amin

Miss Sapera said...

Eh adeq collection eh?alamak..sy pun book adeq collection jgk awk..huhu

Boo said...

comelnya awak masa nikah..
nasib baik tak jadi pape masa awak nak bermake up tu.

Cik Tqah said...

ciannye u..kalau i mesti sad gile.. i mekap sume ok..just sedih sbb xdgr lafaz..xde tacing2..sbb pengantin pompuan piyet..kene dok dlm kete k..

Qiela said...

yeeee, Adeq Collections :(

Kerry Mirza said...

adoiii kalau kery pun meroyan..huhu.tape yg penting semuanye selamat.. =)

Diyana said...

pergh~
ni memang m'HOT kan hati.....
kena mintak diskaun ni, xpun pampasan... haha

Qiela said...

terima kasih! :)

Miss Sapera said...

alamak..dh book..xpela..teruskan dgn redha..doa2 moga ok2 ajes..sob3..

Qiela said...

sebelum ni, kawan qila ambik jugakl pakej dengan dia tau. dan kawan qila tu pun, ada problem sama dgn qila!

kalau tau sebelum ni nak jadi macam tu, dah lama berhati-hati.

haih! sabo jelah.

Miss Sapera said...

tuh la..nk berhati2 la pasni..dh la amek semua ngan dia..

Qiela said...

dapat diskaun sikit la, tu la selamatnya kalau belum bayar habis tau.

Qiela said...

Alhamdulillah, semua dah pun selamat. :)

Qiela said...

ala,,even sy sndri pun tak dengar lafaz tu walapun duduk dlm masjid, sebab suami lafaz slow je. hahaha.

Qiela said...

tkasih :) hhihi...

Qiela said...

dia okey. cuma carefull bab kerusi pelamin. sebab aritu request lain, dapat lain.

dan percayalah, bnyk lagi kena hati2.

Qiela said...

lah, kesiannyaaaaa macam ni!!

Qiela said...

thanks, mungkin seri nak bersuami dh kot..

Miss Sapera said...

wahh..scary nye..tukar andaman la gini..

Mawar said...

ugh i baca pun i geram. i would sue them if i were you! tapi u were still a lovely bride dear, congrats. (:

violetpink said...

My story plak baju nikah lambat..nikah pukul 3, baju smpi 2.30...photographer, videographer sume tetunggu2 baju nk tgkp gmbr baju...yg ade anak tuudng je masa tu...haha...mmg mcm2 cabaran...pape pun da selamat nikah,,,,yeay...

Qiela said...

xyh tukar, burn depo nnti. cuma be carefull. kalau dia ckp camtu, awk cakap mcm ni. suruh dia pasang pelamin awal. mintak barang2 semua awal.

tu je.

Qiela said...

thankyou dear mawar. :)

Qiela said...

kan, bila dah selamat semuanya.....lega. nak marah pun terlupa. haha.

dilla said...

kak...seyes ke nak let go hb tue?

sarahhernyzar said...

qiela... sara pn ada hadap bende cenggini gak masa bertunang dulu. tp ku redha sajo. siap siap siap... sob sob sob... terpaksa cari MUA lain oke on the last minute on the day !. naseb x kene carut dgn mak kan. tp bukan adeq collection. teratak bridal.

by the way makeup sanding super lawo.. !

ada mokhtar said...

Ya Allah... kalau i kat tempat u pun memang dah meraung habis.. sanggup mak andam tu buat cam gitu..