Follow Qiela :)

Wedding Photographer ( BERTUKAR )

Okey, ni kerja gila.....ive got only a weeks untuk setel everythingsss!! Exhausted. Aku rasa kerja kawen ni laaaa yang paling banyak mencabar keimanan dan kesabaran aku terhadap semua aspek, semua benda dan semua orang!! like seriously....even betterhalf pun, banyak kali aku gaduhkan.....( jangan amalkan, suami kena hormat )  Tapi tulah, ni semua kan mematangkan kita..... ( ayat tipikal lepas buat salah ) 

Pasal wedding photographer, pada mulanya aku deal dengan budak sebelah pejabat aku.....dah jumpa, dah deal harga dah cakap itu ini siap bagi tentatif program... aku pun stop macam tu je. Dia pun tak nak depo lagi sebab dia kata kawan-kawan.....dan dia pun ada mention, murah sangat...dia nak 'sedebuk', baru rasa, bagi sikit-sikit tak rasa.....belum apa-apa lagi mentality dah tak betul, nampak sangat buat job sebab nak duit, bukan nya sebab minat. Haritu bukan main cakap, dia buat kerja tu, sebab dia minat, duit tak pandang sangat. PHUIIII LAAAA, aku belum buta lagi nak beza orang yang hadap sangat duit, dengan orang yang minat. 

So, brides mana yang tak suka bila deal tanpa perlu bayar depo kannnn, ergh jimat duit, jimat duit....jom kite bazirkan duit dengan brazilian wax, Ouch :) 

Makanya, 2 ( dua ) minggu sebelum job, aku whatsapp dia......tanya taknak jumpa ke? tiba-tiba dia call.....dia kata...jadi ke? dia ingat tak jadi......

Aku ni pun, buat la muka WTF kan......siap marah-marah lagi......apehallahhhh dia ni....annoying betul...........;|

So, aku deal balik semua-semua, dan kata a week before aku akan ingat kan balik. Dengan nada yang tegas, sebab aku paling anoyying bila orang yang bangang sangat nak tulis job dalam buku program dia. HUH,.
A week before, aku dah setel-setel sikit sikit, aku pun teringat nak call dia....aku tanya....Okey tak? 31Ogos ni? tiba-tiba dia jawab.....

"..La, kau nikah 31 ke? aku ada job masa tu....kena tangkap gambar perbarisan Merdeka....Malam tu, aku kena tangkap gambar dekat Jubli Perak, Yang 1Sept tu, nanti aku confirm balik ye..... aku bagitahu nanti......" 

Aku ni dah naik suara dah...Yelah, mana aku nak cari photographer dalam masa seminggu??!! Tu pun suruh aku tunggu lagi???!! So aku warn dia, if anything happen..aku takkan teragak-agak untuk cari gaduh dengan dia walaupun berkawan! Fullstop..

Sooooo. the day after, entah macam mana aku pergi BBM si kawan aku....tanya okey ke photographer tu...mana tau dia kenal kan, sama-sama photographer kan...... aku dulu memang nak ambik si Farah ni, tapi terkenangkan dia ni duduk KL, aku malas lah nak deal dengan orang jauh-jauh. Mesti aku kena tanggung charge pegi balik. HAHAHAH. Padahal, mashaAllah, senang gilaaaa deal dengan dia, apa aku tanya dia jawab, apa aku nak dia bagi dan dia tak dek nak demand-demand pun walaupun dia belajar dari A-Z pasal photography ni. 

Farah ni pun...tanya aku...berapa harga aku dapat dan apa yang aku dapat dengan harga tu....so, aku pun pergi bantai la bagi details....dan apa yang aku dapat?

MAHALNYAAAAAA!!!! ( dia cakap ) 

Aku ni, gelabah la....ha? yeke? bukan harga standard ke? bukan memamg harga macam tu ke? bukan ke? dan Farah yang good girl ni pun, bagi harga dia.....kalau la dengan RMXXX tu, aku boleh dapat macam-macam instead of dengan photographer lama aku tu, Just bagi sticky album je. Read, JE!. DAH LA TAK ADA OUTDOOR!!!!! 

Pada siapa yang tak tahu sticky album, album bodoh ni je....
orang sekarang dah tak guna dah..........

Aku ni punye lah berasap-asap je rasa, Yelahhhhhhh. photoG lama aku tu asyik lah cakap....harga dia standard, takkan dapat dah harga macam tu, harga dia tu memang luar batasan dah tu.........Wah, cakap memang lah nak gempak je, Siyel betol kalau aku ingat balik. Aku tanpa teragak-agak, call PhotoG lama aku tu, aku cancel!

"......................Abang kata, abang ada job kan masa merdeka....okey, gi lah ambik job abang tu, saya dah ambik dengan orang lain, selamat la ye semuanya. tkasih, bye..................."

Ha, padan muka, before kemain ko cerita nak gempak je. Asyik la busy memanjang...job tak pernah putus....makanya....ko dah hilang satu job. teerima kasih. Aku pun dah deal dengan Farah, dah confirm dengan betterhalf dan semuanya aku dah setel. Bukan susah sangat nak senang macam ni.....kena tegas sikit je, even dia kawan ko sekalipun. 

Okey, lepas habis kawen-kawen aku, baru aku bagitahu dengan siapa aku deal dan siapa Farah tu semua key.....Aku tak ada masa sangat ni......aku rasa macam banyak kerja sangat, tapi bontot aku tak rasa nak bergerak-gerak lagi... hahaha.

Tocheyy Tocheyy.....

2 comments:

cik mah said...

dasyatlah mcm tu..suka2 hati je dieorng tu..ingat kita ni nk kawin main2 ke kan....nasib dah ade kan...semoga berjalan lncar...

Boo said...

untung Qiela dapat gak orang lain. sama macam kita. sebulan terakhir nak kawin tu, kena tukar OP. nasib baik member2 ramai Photographer.. so senang sikit nak cari. puas hati gila harga murah dan kualiti kebabooom