Follow Qiela :)

Adab Perkhawinan Melayu - 1

Adat ini juga dipanggil meninjau atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini penting, kerana dalam Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang. Di samping itu, adat ini juga bertujuan untuk menyelidik latar belakang si gadis berkaitan kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah laku, paras rupa serta pengetahuan agamanya.Latar belakang keluarganya -________-"

* as for me, mesti nak tengok kalau-kalau kita ni dah bertunang, dah ada suami ke? nama pun selidik. PIL** akan selidik berkaitan rumah tangga. OMG! kena masak ke?????Goreng ikan aci tak? adab sopan tu memang dah terlebih sopan sampai PIL** ajak masuk rumah pun malu. hihihi...shy*shy..tingkah laku termasuk sekali and paras rupa....awsome! ;) serta pengetahuan agama...fuh, mintak-mintak lah elok segala-galanya, and my family just fine. *

Lazimnya adat ini akan dijalankan oleh saudara mara terdekat pihak lelaki seperti ibu atau bapa saudaranya.

Bagi pihak si gadis pula, terdapat beberapa kriteria yang perlu dipertimbangkan sebelum menerima lamaran pihak lelaki antaranya ialah lelaki tersebut perlulah mempunyai latar belakang agama serta mempunyai pekerjaan yang baik.

*Alhamdulillah, Mr Right....Aminnn he's the one.

Adakalanya semasa merisik, wakil lelaki tersebut akan memberikan sebentuk cincin tanya berupa cincin belah rotan dan jika pihak gadis bersetuju mereka akan menetapkan tarikh untuk peminangan. Walau bagaimanapun adat merisik jarang dilakukan lagi kerana pasangan tersebut telah berkenalan terlebih dahulu, justeru itu mereka akan terus menjalankan adat meminang untuk menjimatkan kos dan masa.

*Hnsss...hns....sedikit konfius disitu. fokuss..fokuss........study...revision......*

** Parents In Law.

and someone at somewhere..hhehee...

* betterhalf  in action*

No comments: