Follow Qiela :)

tips untuk kurus. ikhlas dari hati.

Kalau taip, Petua / Tips / Cara..mesti yang leading atas sekali. Petua KURUS. Tips KURUS dan Cara nak KURUS.

disini saya ingin berkongsi beberapa tips daripada saya sendiri, mengikut pengalaman diri sendiri dan kemampuan diri.

1. Jangan lupa sarapan. sarapan tu penting. tentu yang mahu kurus dah mind set..taknak makan apa-apa sebab mahu kurus. tapi soalan sy..mampu ke ?larat atau tidak? jujur saya katakan, saya tidak mampu melakukan apa-apa jika tidak bersarapan. Seharian saya akan moody kerana kepenatan, saya akan duduk diam kerana tidak punya tenaga dan saya tidak akan meneruskan diet keras itu dengan mengambil makan pada waktu tengah hari atau malam, dan itu adalah sangat sangat tidak bagus.

Sarapan tu penting, sebab bagi kita tiada tenaga yang cukup untuk melakukan kerja-kerja harian. seperti saya..seorang petugas kakitangan awam, kehulur hilir tu memang dah kebiasaan. pergi ke floor atas. floor bawah..ke kantin. even nk ke bilik bos pun terpaksa berjalan walau selangkah dua.haish..penat tauuu kalau tiada tenaga.

Dan sy juga, setiap waktu petang..sy habiskan dengan berjogging / berjalan di taman terdekat dengan sy. dan ianya memerlukan banyak tenaga. dan sudah tentu tenaga yang ada tanpa mengambil sarapan sangat sangat tak mencukupi. oow, pity me. seround dah lelah.

Sarapan pula, tak perlu lah nasi lemak ayam rendang, mee goreng mamak telur mata atau roti canai telur cheese. wwwooo, tu bukan diet okey :) tu dah kategori melantak ok. Cukuplah sekadar mee hoon atau mee sup. pilih yang ringan2 ajer.

yang lebih elok, secawan minuman nestum pun lebihhh elok :) InsyaAllah, cukup tenaga untuk seharian...

okey. to be continued.

No comments: